2018. február 14., szerda

Homonnay Gergely: Az elnökasszony

Ez a bejegyzés a űprológus Diktatúrák hetének keretein belül jelent meg. A könyvért külön köszönet a Libri Könyvkiadónak!
Amint letettem a Puszi, Erzsit, nem volt kérdés, hogy azzal a lendülettel folytattam az úrinőről szóló második könyvvel, Az elnökasszonnyal. Őszintén szólva, nagyon féltem attól, hogy ez a rész nem fog annyira tetszeni, mint a hatalmas kedvencemmé vált első kötet, de szerencsére ilyesmitől nem kellett tartanom.

Erzsébet Fenevadova, a szőrös fülű bajszos polihisztor, díva és szupermodell az ország legbefolyásosabb bundása. Igazi véleményvezér macska, akinek útmutatásaira szomjazik a nép. Napi huszonkét órás alvása és egyéb bokros teendői mellett ezért szakított időt arra, hogy lediktáljon egy újabb remekművet első számú szolgájának, Gergelynek.
Erzsébet nem rejti véka alá a véleményét. Legyen szó bármiről, bátran osztja az észt, és minden szava azt bizonyítja, hogy joggal pályázik az elnökasszonyi posztra. Nála ugyanis nincs tökéletesebb lény e földtekén.
A könyvben lerántja a leplet minden két- és négylábúról: megismerhetjük a menhelyről kukázott félszemű albínó macska eltitkolt múltját, de bepillantást nyerhetünk Erzsi féltve őrzött magánéletébe is.
A könyv Erzsi rendkívüli képességeiről is tanúskodik, melyet rajongói nem egyszer versben is megénekelnek:
"Ha kínoz a betegség, vagy kedélyed savanya,
Csúz, isiász, kehesség, bármiféle nyavalya,
SZTK-ba ne merészkedj, úgysem segít senki,
A reményed csak Ő lehet, a Királynőnk: Erzsi."
Az Elnökasszony által vidámság költözik majd végre a világba, nem lesz gyűlölködés, széthúzás. Mindent elsöprő kormányprogramja mellett egyedi és sziporkázó macskahumora erre a garancia.

Eredeti cím: Az elnökasszony
Megjelenés éve hazánkban: 2017
Eredeti megjelenés: 2017
Kiadó: Libri Kiadó
Kiadói sorozat:
Oldalszám: 176


Régi ismerősként üdvözöltem Erzsébetet a borítón, ezúttal is megmutatta irigylésre méltó modellképességeit. Amit viszont az első részről szóló értékelésben elfelejtettem megemlíteni, azok az illusztrációk voltak. Telitalálatnak tartom őket, ugyanis amellett, hogy szépek, Zsiga Laura rajzai kiemelnek és még jobban hangsúlyoznak olyan vicces részeket, amiktől megfájdul a hasad, annyira nevetsz rajtuk.

Kontrasztban a Puszi, Erzsivel, ebben a kötetben inkább Erzsébet Fenevadova ismerősei történetébe nyerhetünk jobb belátást, de természetesen legkedvesebb cicánk nem váltott hirtelen bundát és nevezett be az év legszerényebb macskája versenyre, az ő mindennapjaiból is láthatunk eleget. Ez kifejezetten tetszett, ugyanis bármennyire is imádom Homonnay házikedvencét, azért mégis csak kell egy kis változatosság, ha nem kapunk fejezeteket más állatokról és gazdájukról, lehet, hogy rögtön az első kötet után unalmassá vált volna Az elnökasszony.

Mivel olvasás közben utánanéztem ennek a jótét léleknek, aki uralmával fel kívánja virágoztatni az emberiséget, ezért néhány dolgot akarva-akaratlanul is elspoilereztem magamnak. Jótanács: ha eddig nem ismertétek a budai úriasszonyt, ne most álljatok neki elolvasni az önéletrajzát, csak a könyv után. Egyébiránt viszont olyan édes fotókat találtam Erzsiről Instagramon, hogy egy egész délutánon keresztül tőle olvadoztam. Bizony, az aranyos állattok nem kis gyenge pontomat képezik.

A stílust tekintve megint az előzőekben megszokott halálosan vicces fogalmazásmóddal találkozunk, ami miatt még mindig istenítem Homonnay-t. Viszont, és lehet, hogy egyesek nem fognak emiatt szeretni, egy idő után, mikor már hatvanadjára olvastam például, hogy milyen gyógyító erővel rendelkeznek Erzsi rezgései, már nem tudtam annyira értékelni ezt a poént, mint elsőre tettem. Jó, jó, a cukorkát is szeretjük, de ha sokáig azt esszük, nem marad egy ép fogunk sem. Na jó, ez egy borzalmas párhuzam volt, de azért remélem lejött belőle a lényeg.

Mindent összevetve mégis azt mondom, Isten adta szerencse, hogy Homonnay Gergely és Erzsi egymásra találtak – két fantasztikus könyv született belőle, amelyek a leggorombább embert is képesek megnevettetni, na meg az úriasszony csodálatos modellképeivel meglágyítani a szívét. Aki csak egy kicsit is kedveli a jó humort vagy az állatokat, biztos lehet benne, hogy ezzel a könyvvel nem fog mellé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése