2017. november 16., csütörtök

Rácz-Stefán Tibor - Mikrofonpróba - Szállj a dallal! #1

Ez a bejegyzés a Prológus Magyar hetének keretében látott napvilágot. A könyvért köszönet a Könyvmolyképző Kiadónak!

Réges-régen, még az üveghegyen és az óperenciás tengeren túl is, amikor a kurtafarkú malac még el sem kezdett túrni, olvastam Tibi első könyvét, a Fogadj el!-t. Kezdő íróhoz képest elég jónak találtam a történetet, így amikor lehetőségem adódott legfrissebb írását, a Mikrofonpróbát is a kezemben tartani, már alig vártam, hogy belevethessem magam a sztoriba, ugyanis a témája az én szívemhez is elég közel állt.

Hanna, a magányos könyvmoly tragédiaként éli meg, amikor a tanár bátyjával egy vidéki kollégiumba költöznek. Ám ott két fiú is megdobogtatja a szívét.
Lehet-e választani álmaid pasija és életed legnagyobb meglepetése között?
Mátét a zene éltette, de egy szörnyű eset miatt vége mindennek. A fiú keserűségében másokat sebez, de amikor megismeri Hannát, a szócsatáik közben elfeledett érzések ragadják magukkal.
Bunkó srácból is lehet álompasi?
Dávid és Áron túléltek egy iskolai lövöldözést, és már két éve együtt vannak. A problémáik viszont egyre égetőbben törnek a felszínre, miközben elkeseredetten próbálják a kapcsolatukat egyben tartani.
Az első szerelem tényleg az utolsó marad?
A kínai származású Xiara egyetlen menedéke a tánc, ahol mindig békére lel a szülei vagy éppen a társai meggondolatlan szavai elől.
De vajon képes lesz valaha elfogadni önmagát?
Az öt barát összefogva, egymást támogatva küzd a démonaival, és összefognak, amikor szeretett kollégiumukat a bezárás fenyegeti.
Van egy pont, amikor a zene lehet az egyetlen megoldás…

Eredeti cím: Mikrofonpróba
Megjelenés éve hazánkban: 2017
Eredeti megjelenés: 2017
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadói sorozat: Vörös Pöttyös
Oldalszám: 368


Az első gondolat, ami átfutott az agyamon a fülszöveget olvasva, hogy ez szokásos gimis tiniregény lesz (amikkel egyébként nem szokott bajom, lenni, sőt, kifejezetten vevő vagyok a témára). Egyrészt egyetértek magammal, másrészt nem, harmadrészt pedig felkeresek egy dokit, aki tudja kezelni a skizofréniát. Természetesen megkapjuk a YA könyvek minden rózsaszínségét, a szerelmi szálat, a nagy problémát, amit a főhősnek meg kell oldania, természetesen mindezt egy középiskola falai között. Mindemellett azonban olyan komoly témák is előfordulnak, mint a meleg-párkapcsolatok, családi problémák, rasszizmus kérdése. Engem főleg az utóbbi gondolkoztatott el nagyon, ugyanis eddig nem sok történettel találkoztam eddig, amely ennyire nyíltan hívná fel rá a figyelmet, mennyire kegyetlenek is tudnak leni egymáshoz az emberek azért, mert a bőröd színe vagy a szemed formája kicsit különbözik az övékétől.

A cselekmény elég változatos, mivel egyszerre több szálon fut a történet, köszönhetően a váltott szemszögeknek, amit imádtam. Mivel a Mikrofonpróba a Fogadj el! spin-off köteteként is felfogható, természetesen visszaköszön az ott megismert pár, Dávid és Áron. Mindig is kíváncsi voltam rá, vajon meddig tartanak ki egymás mellett a fiúk, és végre megkaptam a választ. De visszatérve az eredeti témára, én egy pillanatig sem unatkoztam, míg a regényt olvastam, mivel egész sok szereplővel dolgozott Tibi, a mellékszálaknak köszönhetően mindig volt, akiért izgulhattam.

felirat
A szereplőgárda elég vegyes társaságra sikeredett, egyvalami mégis közös bennük: egyikük élete sem habostorta. Volt, akit kifejezetten kedveltem közülük, másokat éppen csak elviseltem.
Sajnos Hannával, a főszereplővel pont hadilábon álltam kissé, és ez engem is meglepett. Elég fura ezt számomra leírni, de pont a túlzott könyvmolysága miatt nem jöttem ki vele annyira jól kezdetekben. Kicsit eltúlzottnak találtam, amikor könyvszereplőkből merített bátorságot, ha valakinek a szemébe akarta mondani a véleményét, nem igazán tartottam ezt olyan cselekedetnek, ami bárkinek is eszébe jutna a való életben.

Dávid és Áron személyiségét mostanra sokkal letisztultabbnak éreztem, mint a Fogadj el!-ben, még megkedvelnem is sikerült őket. Máté egy tipikus sebzett lelkű szívtipró, nagyon tetszett a háttér, amit kitalált neki Tibi. Xiarát viszont nem teljesen tudtam hová tenni, mert jó, barátnőnek nagyszerű volt, de eddig minden szereplőnek a létezése kicsit több célt szolgált, mint egy plusz név a repertoárban. Mint a kirakó egy olyan darabja, amiről biztos vagy, hogy jó helyre akarod tenni, de mégsem illik oda 100 százalékosan. Kíváncsi vagyok, hogy a folytatásban mi lesz vele titkon már vannak elképzeléseim a dologról.

Úgy gondolom, a Mikrofonpróba egy jól felépített, érdekes, sok fiatalt megszólító könyv. Pár buktató miatt mégis fájt a szívem.
Először is, nekem túlságosan sok volt benne az időszakos aktualitás. Vegyük példának Dávid zene iránti szeretetét. Nincs ezzel semmi gond, mindenki szeret meghallgatni néhány éppen divatos számot. Viszont pont ez volt a baj, hogy egy éppen aktuális trendnek feleltek meg a dalok. Szerintem egy szereplőben pont az a jó, ha az „ízlése” 10-20 év múlva sem tűnik nevetségesnek, ezért szokták inkább vagy kerülni egy-egy énekes vagy szerzemény konkrét megnevezését, vagy valami klasszikust beállítani rajongása tárgyává, mint amilyen SzJG Reni kapcsolata volt a Beatles-szel.
Másodszor, értem én, hogy a Tibi szíve erősen a Könyvmolyképző Kiadó Vörös Pöttyös könyvei felé húz, amivel nem is lenne probléma, én is imádom őket. Mégis, a jóból néha megárt a sok, szívesen láttam volna, ha már mindenképp a YA vonalon akart maradni, más sikerkönyveket különböző kiadóktól.
Harmadszor, és ez inkább személyes indíttatásokból zavart, [SPOILER ALERT, SZEMEKET BECSUKNI!] hogy Áron alig egy hónap alatt eljutott lényegében olyan szintre táncból, mint amire Xiara eredeti párja több évnyi gyakorlás alatt. Tapasztalatból tudom, hogy bár határozottan támogatja a fejlődést, ha olyan gyakran próbál valaki, mint ők, akkor sem lesz belőle olyan profi táncos, mint amilyennek a fiú lett beállítva. [SPOILER VÉGE]

Mindent egybevetve a Mikrofonpróba nagyszerű könyv azoknak, akik kicsit többre vágynak, mint egy egyszerű romantikus gimis történet.  Azoknak is meleg szívvel ajánlanám, akik szívesen olvasnak zenéről, táncról, ugyanis még csak most kezdenek igazán beindulni a dolgok.
Ez a könyv nagyszerűen bemutatja, mekkora ereje is van a barátságnak és a hangjegyeknek, bármilyen szörnyűség is történjen velünk éppen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése