2017. május 27., szombat

Cassandra Clare: Lady Midnight - Éjfél kisasszony (Gonosz fortélyok #1)



Rólam tudni kell, hogy hatalmas árnyvadász fan vagyok. Rajongásig szeretem a Cassandra által megalkotott világot, benne az összes szereplővel. Így hát nem csoda, hogy már tűkön ülve vártam a Lady Midnight magyar megjelenését, és már csak a csodálatos borítója miatt is magaménak akartam tudni a könyvet. Kicsit meglepődtem, amikor megláttam, hogy igencsak termetes darabbal lesz dolgom, de gondoltam a jóból sosem árthat. Hogy bejött-e a jóslatom? Máris kiderül!

Öt év telt el a Mennyei tűz városa eseményei óta, amikor az árnyvadászok a kihalás szélére sodródtak. Emma Carstairs már nem gyászoló kislány, hanem egy fiatal nő, aki elszántan keresi szülei gyilkosát, hogy megbosszulhassa szeretteit és az őt ért veszteségeket.
Oldalán a parabataiával, Julian Blackthornnal, egy démoni cselszövést próbál felderíteni Los Angelesben, a Sunset sugárúttól egészen a Santa Monica partjait mosó, igéző tengerig követve a nyomokat. Emmának meg kell tanulnia bízni a szívében és az eszében. A szíve azonban veszélyes irányba húzza…
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Julian bátyja, Mark – akit a tündérek öt évvel ezelőtt elraboltak – egy alku részeként váratlanul hazatérhet. A tündérek mindenre hajlandók, hogy kiderítsék, ki gyilkolja a fajtájukat… és ehhez szükségük van az árnyvadászok segítségére. Ám a tündérek földjén másként telik az idő, így Mark alig öregedett, és nem ismeri meg a családját. Vajon valóban sikerülhet visszatérnie közéjük? Tényleg elengedik a tündérek?


Eredeti cím: Lady Midnight
Megjelenés éve hazánkban: 2016
Eredeti megjelenés: 2016
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadói sorozat: Vörös Pöttyös
Oldalszám: 688

Nos, részben igazam volt, mert tényleg tetszett a könyv. Viszont ezzel a féltégla dologgal voltak gondjaim. Számomra úgy tűnt, főleg a vége felé, hogy már nagyon húzzuk-nyúzzuk a dolgot, csak még egy fejezet, na még kettő, jó, lehet az három is…Úgy gondolom, kicsit lehetett volna spórolni a felesleges rizsán, néhány jelentéktelen jelenetet úgy ahogy van kihúzni, és a fő szálra koncentrálni jobban. Viszont védelmére szól az írónőnek, hogy tényleg elég sok minden történik a cselekmény folyása során, amin meg is lepődtem. Ha visszagondolok A végzet ereklyéi sorozatára, abban 2 könyv alatt történt annyi minden, mint most a Lady Midnightban. Mindenesetre vagy lerövidítettem volna, vagy kettészedtem volna a sztorit, mert bár rajongó vagyok, elég fárasztó volt egyhuzamban befogadni ennyi mindent.

Amit először észrevettem az olvasás során, az a szereplők modernizálódása az előző könyvekhez képest. Az írónő eddig, ha használt, inkább „irodalmi szlenget” alkalmazott a regényeiben (mondjuk, lehet, hogy ilyen dolog csak az én fejemben léteik, no de mindegy…). Az éjfél kisasszonyban viszont több helyen is visszaköszön a mai fiatalok által használt nyelvezet, és a karakterek szokásaiban, viselkedésében is tükröződnek a mai fiatalság jellemvonásai. Mivel a tényleg a jelemben játszódik a könyv ezzel nincs is baj, viszont engem annyira lesokkolt a dolog, hogy eléggé szokatlannak éreztem ezt az új stílust.
Szintén szemet szúrt, hogy mintha a Lady Midnight karaktergárdájában nem lenne meg az az elhivatott, tipikus árnyvadász-szellem, mint azt Clary és Jace generációjánál érzékelhettük. Ez kissé hiányérzetet keltett bennem, és ezt sajnálatos módon én az előbb említett modernizálódás számlájára tudom írni.

forrás


Úgy látszik, még mindig nem tudok leakadni a szereplőkről, de ezt mindenképp meg kell említenem. Amit legjobban imádok Cassandra stílusában az, hogy mennyire kitűnően bánik a mellékszereplőkel. Annyira élvezem, hogy végre nekik nem csak a gyertyatartó szerepe jut, akik csak úgy „vannak”, hanem külön történetük, egyedi jellemük, múljuk, jelenük és jövőjük van, egyénre szabva. Bár csak 2-3 főszereplő van hivatalosan a könyvben, mire befejezed az olvasást legalább 10 egyén hogyanléte miatt kezdhetsz aggódni a folytatásban, annyira emberire és kézzel foghatóra sikerednek.

A történetről is ejtenék még pár szót. Abszolút fogalmam sem volt, hogy milyen ötlete támadhatott még az eddigi könyvei után az írónőnek, mivel azokban már úgy hittem, mindent elmesélt nekünk, ami eszébe jutott. De nem, Cassandra kreativitáskútja sosem szárad ki, szalagszerűen pattannak ki a fenomenálisabbnál fenomenálisabb ötletek a fejéből. A legújabbal pedig újfent sikerült lenyűgöznie! Izgalmas volt, sikerült fenntartania a figyelmem az utolsó oldalig, ráadásul olyannyira fondorlatos, hogy amíg ki nem lett biztosra jelentve, hogy lényegében ki is a gonosz a történetben, semmiben sem lehettem biztos. Arra viszont tényleg nagyon kíváncsi vagyok, hogy mivel tudja még folytatni a sztorit, mivel egy eléggé lezárt könyvet adott ki a kezei közül. Jó, jó persze azért nincs minden szál elvarrva, de lényegesen kevésbé drasztikus a függővégfaktor ebben az esetben, mint amihez szokva vagyok.

Egy szó, mint száz, én meg voltam elégedve az Éjfél kisasszonnyal. Volt néhány dolog, amivel nem értettem egyet, de 90 százalékban pozitív benyomást hagyott rajtam a regény. Cassandra Clare rajongóknak mindenképpen ajánlom elolvasásra, ha még nem tették volna meg, akik viszont most terveznek belecsöppenni a fantasy világ eme csodálatos sarkába, azoknak előbb A végzet ereklyéit ajánlanám figyelmébe, mivel elég sok a visszautalgatás.

***

A könyvet köszönöm a Könyvmolyképző Kiadónak! Bár a regényt recenzióként olvastam, ez semmilyen mértékben nem befolyásolta a véleményemet, a fent leírtakat mind őszintén gondolom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése