2016. augusztus 31., szerda

George R. R. Martin - Trónok harca (Trónok harca #1)


Ezt a könyvet a Prológus tagok által szervezett TBR csökkentéseskihívás keretében volt szerencsém elolvasni, Cersei társunk jóvoltából, aki maga is hatalmas GoT rajongó. Én sajnos nem váltam fanná, ugyanis sikeresen elkövettem azt a hibát, hogy a regényt/sorozatot körüllengő hatalmas hype miatt jóval többet vártam a sztoritól, mint kellett volna, és hatalmasakat csalódtam.

A Trónok harca lebilincselő fantasy, amely klasszikus lovagkirályságot tár az olvasó elé: Westeros fölött valaha a sárkánykirályok uralkodtak, ám a Targaryen-dinasztiát 15 évvel ezelőtt elűzték, és most Robert Baratheon uralkodik hű barátai, Jon Arryn, majd Eddard Stark segítségével. A konfliktus középpontjában Deres urai, a Starkok állnak. Olyanok, mint a föld, ahol születtek: makacs, kemény jellemű család. Szemünk előtt hősök, gazemberek és egy gonosz hatalom története elevenedik meg.
Ám hamar rá kell ébrednünk, hogy ebben a világban mégsem egyszerűen jók és gonoszok kerülnek szembe egymással, hanem mesterien ábrázolt jellemek bontakoznak ki előttünk különböző vágyakkal, célokkal, félelmekkel és sebekkel.
Martin legnagyobb erőssége hogy meg tudja újítani, élettel tölti fel azt a műfajt, amit a sok populáris Tolkien-imitáció évtizedeken át klisék sorozatába fojtva ismételgetett. A jég és tűz dalának első kötete egy világteremtő fantasy eposz nagyszabású felütése.


Eredeti cím: A Game of Thrones
Sorozat: Trónok harca
Megjelenés éve hazánkban: 2008; 2013; 2014
Eredeti megjelenés: 1996
Kiadó: Alexandra Kiadó
Kiadói sorozat: -
Oldalszám: 926

Ha már a hírverést említettem, mit szólnátok hozzá, ha rendeznénk egy gyors Expectation Vs. Reality showt? Mert bizony nem egy dolog volt, amit pöppet félreképzeltem…

forrás
Facebook-on rengeteg képet láttam, ahogy post-it-ekkel bejelölték a szereplők halálát. Ez egy jó kis gyilkolászós könyv lesz, fogadjunk, hogy a fél Stark és Lannister családot ki fogják nyírni!
Aha, persze. Már csak nevetek magamon is, hogy gondolhattam egy hónappal ezelőtt, hogy egy ilyen módon megcsonkított szereplőgárdával még tudna folytatódni a történet jó pár könyvön keresztül. Az egész regény alatt, ha jól számoltam, körülbelül 3 fontosabb karakter veszti életét, a többiek csak „lényegtelen” mellékszereplők.

Ez fantasy regény, biztos tele lesz mindenféle varázslattal és hasonló dolgokkal…
Álmodj tovább, királylány! Ha a természetfelettiről szeretnél olvasni, nem ez lesz a te könyved, legalábbis a sorozat első része alapján ítélve. A cirka 900 oldal alatt konkrétan háromszor észleltem fantasy-ra utaló jeleket, ami azért elég kevés…

Ha ilyen vastag a könyv, akkor biztos rengeteg minden fog történni benne.
Őszintén? Nem. Jobban megismertem a szomszéd királyság 563. parasztjának hátsó kertjét és a királyi udvar pincéjét borító macskakövet, mint a lényegbeli cselekményt. Ha kivennénk (az egyébként felesleges, untató és lényegtelen) leírásokat, és meghagynánk az egyébként annyira nem is rossz akciót, bőven beleférne 400 oldalba a dolog, és sokkal élvezhetőbb is lenne. Mert alapjáraton így visszatekintve, ha nagyon-nagyon egybesűrítem azt, amit olvastam, még izgalmasnak is mondható a történet. De ez a sok felesleges rizsa a lovagok páncéljáról és az amúgy ugyanolyan tájképek ismétlődő bemutatásáról már az őrületbe kergetett. Ezektől a részektől már legszívesebben a falat kapartam volna, ha nem sajnálnám a szobám új vakolatát.

Incest és társai…
Na, ebből aztán tényleg nem volt hiány, sőt, többet is kaptam, mint amire számítottam, és a gyomrom be tudott volna fogadni. Persze nem avanzsált A szürke 50 árnyalata méltó utódjává, de mit ne mondjak, George-nak eléggé… Szókimondó stílusa van. Romantikus szálat nagyon nem tudnék kiemelni, voltak néha ilyen össze-vissza kavarások, de semmi komolyabb.

Azért, hogy ne csak rosszat mondjak a regényről, meg kell említenem, hogy a szereplőkkel egész jól kijöttünk, sőt, volt, akit valóban meg is szerettem. Jon és Arya karaktere például igazán megfogott. A saját lábára álló fattyú és a rendíthetetlen, kardvívást tanuló kislány fejezeteit mindig lelkesen olvastam, velük együtt izgulva az átélt kalandokon.

Összességében csalódtam a regényben, bár lehet, hogy ez a hatalmas elvárásaimnak volt köszönhető. A sorozatot semmiképpen sem fogom folytatni, de legalább elmondhatom, hogy már ezt is olvastam.


EXTRA

Mivel a Pro-tagok híresen szeretik a mókát keresni mindenben, így ezt a kihívást is megcsavartuk egy kicsit, jobbnál jobb feladatokkal látva el egymást az olvasás idejére. Cersei igencsak kreatívnak bizonyult ilyen téren, ugyanis engem 3 különböző teendővel is ellátott.

Az első feladatom az volt, hogy egy idézetet válasszak ki „Bran fejezetéből, mikor kihallgatja a két testvér beszélgetését, s tanúja lesz egyéb más dolgoknak is.”
„Kevesebbet kellene aggódnod a jövő miatt és többet foglalkoznod a kezed ügyében lévő élvezetekkel.”

A második teendőm egy olyan dal kiválasztása volt, ami biztos, hogy nem szerepel a tévésorozat zenelistájában, mégis jellemzi a könyvet. Kicsit sajátosan értelmeztem a dolgot, ugyanis az NCT 127 fenomenális száma, ami a Mad City címet viseli inkább a regény és a saját viszonyomat jellemzi, viszont a fejemet merem tenni rá, hogy nem szerepel kpop a sorozatban.


Harmadjára egy rövid fanfiction megalkotását kaptam parancsba Cersei, Jaime és Nyár szereplésével, továbbá a Vica, Milady és incest szavak felhasználásával. Akit érdekel, az az alábbi linkre kattintva olvashatja el az irományt, de előre szólok, hogy hatalmas spoilereket tartalmaz, és súlyos értelmi károsodást okozhat, szóval mindenki saját felelősségre garázdálkodjon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése